Kom godt i gang med etableringen af dit eget firma

2 uger siden |  0 comments  |  Økonomi & Forretning

Hvis man går med iværksætter drømmen og endelig har fået kapitalen til at få den realiseret, så er det vigtigt at man har styr på en lang række ting, så ens firma ikke fra start er dømt til en hård begyndelse. I denne artikel bliver du præsenteret nogle af de overvejelser, du bør have, når du starter egen forretning.

En solid baggrund for firmaet


De første par ting du skal have styr på omhandler baggrunden for at starte et firma. Og lad os da bare springe ud i det. Især hvis du har et behov for at skulle låne penge til dit nye firma er følgende fire elementer altafgørende.

Forretningsplan:


En forretningsplan er en beskrivelse af den virksomhed, du gerne vil etablere. Herunder skal du argumentere for, hvordan du vil lede og udvikle virksomheden, samt hvilke mål du har for virksomheden, og hvordan disse kan opnås.

Budgettering:


En anden ting banken fx gerne vil se nærmere på i forbindelse med lån er budgetter. Sørg for at få udarbejdet et solidt etableringsbudget, et driftsbudget og et privatbudget. På denne måde kan banken let overskue din økonomiske situation, og det kan blive nemmere for dig at låne penge.

Virksomhedsform:


Den sidste ting, der kan begrænse dine lånemuligheder betydeligt at din virksomhedsform. Hvis du starter et ApS, A/S eller IVS hæfter du kun begrænset. Der er således ingen sikkerhed i din personlige økonomi for låneudbyderen, og du kan få begrænset dine lånemuligheder. Modsat højner du dine lånemuligheder, hvis du/i tegner et I/S eller en enkeltmandsvirksomhed – dog hæfter du så personligt og har større risiko.

Skal du have ansatte?


Det fjerde punkt omhandler ansatte. Hvis du vælger at skulle have ansatte, kræver dette er du bliver registreret som arbejdsgiver hos SKAT. Hvis du ikke selv vil stå for lønnen kan du heldigvis få hjælp af et firma, der har ekspertise på området. Du kan på den måde fokuserer på det, du er bedst til.

Indretning af dit kontor


Selvom du får hjælp til lønnen, kan der stadig være stort behov for at kontor til andre opgaver. I den forbindelse får du brug for forskellige møbler. Det kan blandt andet være bogreoler, skrivebord, kontorstol, rumdelere eller mange andre møbler.

I forhold til fx bogreoler og rumdeler, findes der rigtig mange forskellige modeller. Du skal derfor sørge for at vælge nogle modeller, du føler dig komfortable med, og som samtidig giver har en god funktionsmæssig opbygning. Det nytter fx ikke at vælge en lille reol med meget lidt plads, hvis du har behov for plads til rigtig mange ringbind. Så med funktionalitet i hovedet, bør du vælge nogle flotte møbler til kontoret, så du får mest mulig lyst til at arbejde derinde. I starten går der nemlig meget tid med papirnusseri.

Hvis butik – inventar?


Ja uanset om du starter en butik, en kontorbygning eller hvad det nu er, så får du ud over at indrette dit eget kontor også brug for en del inventar. Igen bør du udvælge inventaret med funktionalitet for øje. Skal inventaret ses af kunder eller lignende bør du dog desuden have stor fokus på design. Husk på at kundens eller investorens førstehåndsindtryk kan have altafgørende betydning for, hvorvidt de handler hos dig.

EFTERLAD EN KOMMENTAR :

RELATEREDE ARTIKLER :